Thursday, July 29, 2010

setiap yang berlaku itu ade hikmahnye~

tanggal 8 julai, aku berazam akan menjadi manusia yang lebih baek berbanding sem-sem yang terdahulu.. aku mahu jadi insan yang lebih sabar, lebih terbuka hatinye pade agame dan lebih ikhklas dalam berkerje~~ sebelum kaki memijak lantai bas ekspress arwana lumut-kl, tangan 'mummy' kucium, dan tubuhnye aku peluk..sedeh yang sebenarnye...berat hati nak meninggal si ibu yang sekian lame ade didepan mate...3 bulan bukanlah satu tempoh yang singkat...

sampai d'kl, azam yang tadi membare hanye tinggal azam... kate-kate yang tadi jitu bagaikan angin lalu..terbang melayang meninggalkan sisiku..dek kerane godaan kota kuala lumpur, aku alpa...hati yang tadi mahu mendekatkan diri pade agame tercinte, beralih pade hiburan dunie.. aku hanyut.. bukanlah bermakne aku merambu tak ingat dunie cume aktiviti yang dilaku itu menyimpang jauh dari hajat asal jiwe.. jauh dari aktiviti galakan agame~ itulah yang aku alami sepanjang 4hari sebelum aku pulang ke taman budi dan ilmu...the garden of knowledge and virtue...

12 julai, aku menjejakkan kaki ke taman indah... azam yang aku lupekan 4hari yang lalu kembali bertamu..aku berdiri merenung bangunan yang tersergam indah..jelas dipapan tanda tertulis 'al-ikhlas'... terdetik dihati "erm..here i come!!" mungkin kerane suasane yang berbeze, godaan juge bukan tegak dihadapan mate~ hari yang mendatang aku penuhi dengan aktiviti-aktiviti yang aku kira menarik..hati merasakan 'aku nampaknye dah bertambah sabar..', yelah..walau sibuk dan penat, aku tidaklah merungut atau buat bising...hehehe...

27 julai, Allah Maha Besar...setiap ape yang Dia jadikan itu pasti punya sebab dan menjadi tugas kita sebagai hambaNya untuk berfikir dan muhasabah... jike kite masih tidak bertemu jawapan, make sedarlah bahawe fikiran kite yang tidak dapat menyaingi kepandaian Yang Maha Mengatahui...bukan sebaliknye~ setiap ujian yang diturunkan olehNya pasti dapat kite hadapi kerane Allah SWT itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...tidak akan Dia menguji hambaNya yang tidak mampu menghadapi...

perkare ini berlaku aku anggapkan sebagai ujian dariNya, kukuhkah azamku? bersyukurkah aku? redhakah aku pade takdir Allah? mungkin dulu aku hanye tahu berazam melalui hati dan kate...namun aku sekarang sedar pentingnye jiwe, kate dan anggote seiring dalam memenuhi keazaman diri... tekad pasti merubah cite menjadi nyate, aku budak masih belajar..kalau ade silap dan salah harap teman-teman disisi sudi membimbing diri menjadi muslim sejati..

"perubahan secare mendadak mungkin terlalu sukar, jadi aku pilih untuk memulakannye dengan satu langkah yang kecil, diikuti langkah-langkah yang mendatang" "InsyaAllah, Dia pasti bersameku~~~

aku kini??? perjalanan masih panjang......

1 comment:

  1. perjalanan masih lagi panjang,
    tergolek ke depan terjatuh ke belakang,
    ape2 pun jngn putus harapan,
    sebb kita sentiasa dekat dengn Tuhan..

    sekian,terima kaseh.. hahah

    ReplyDelete