Friday, April 10, 2009

kenape?

Saat ini aku mule terfikir kenape tidak aku juge ade ruang bercerite???
kerane aku suke berrahsie? kerane aku malas membace? atau sebenarnye aku sendiri pun tak tahu mengape??? entah le... tapi tak mengape, mari kite anggapkan ini saatnye ia bermule...
ape ye??? ape saje??? entah ape....
bingung...keliru...dan buntu....
aku, aku, dan aku.....
kenape dengan aku? ade ape same aku???
sekali lagi aku buntu....sekejap ke kiri, sekejap ke kanan....
pandang atas pule, kemudian kutundukkan pule kepale....fikiran terus memutar, mengolah segale peristiwa untuk dijadikan cerite....ade ape sebenarnye???
tiade...kosong....mate mule merenung ke seluruh penjuru komputer...
tangan mule bergerak perlahan...idea yang sepatutnye mencurah-curah berhenti bagai sungai disaat bumi dilanda kemarau...patutkah aku ibaratkan ia seperti laut berbanding sungai???
arghh...kan kedue-duenye same, pedulikan saje...
sekali lagi tangan ini terhenti...namun fikiran adalah sebaliknya...
benar...aku tidak akan sekali-kali menyalahkan sesiape andai ade yang berkate aku ini banyak lemahnye bile mule mengarang cerite...tiade daye imaginasi, gaye bahase juge tiada kurangnye...same... sekali lagi kuhamburkan perkataan yang same...entah le...
saat ini...aku berkate kepade aku; "sudahla..kau takkan kemane... tamatkan saje permulaan yang entah ape-ape ni... rase macam satu usahe yang teramat sie-sie..."
aku menjawab kepade aku; "entah le...salahkah aku mencube? betul ke yang semue ni sie-sie?"
monolog ini terbiar begitu saje...terase seperti tiade faedahnye...
Dipenghujungnye, aku memikirkan due perkare.... adekah faedahnye? adekah harapan untuk aku menjadi penulis yang berjaye? akhirnya...fikiranku berakhir dengan persoalan...."kenape??"
kenape aku memilih untuk memulekannye....??????

No comments:

Post a Comment