Friday, April 10, 2009

aku dan sedikit keinsafan...

sedang sebok melayari internet...tibe-tibe hati ini tergerak untuk melawat ruangan seorang teman lame... semuenye bermule secare kebetulan, namun ianye berakhir dengan kejutan..
kejutan yang sebenar-benarnye kejutan atau patutkah aku mengklasifikasikan ia dibawah kategori kejutan budaye??? puas aku berfikir....kenapa sampai begitu...
lebih setahun yang lalu, aku sedar bahawasenye die ade kemungkinan untuk beraksi yang boleh dikategorikan sebagai melampau bagi kite umat islam walaupun kite hanye mengharapkan name malaysie yang dikatekan beragame rasmikan islam namun tidaklah menonjolkan sifat dan kualiti yang menjurus kepada agame itu sendiri.. berbalik kepade topik sebelumnye, tidak pernah pula terlintas difikiran ini bahawe die akan bertindak sedemikian..terkejut bukan kepalang aku untuk beberape ketike...keinsafan turut bertaut dihati. paling tidak ade pengajaran disebaliknye... bile aku mengungkap kate-kate begini tidak bermaksud aku merasekan peristiwa yang terjadi suatu kebaikan...cume aku tiade kuase untuk menghalang.... jadi, lebih baik untuk aku jadikannye pengajaran dalam kehidupan...bukan begitu...?
mahukan yang terperinci tenteng ape yang berlaku???? aku rasekan yang ianye adalah tidak perlu....cukuplah dengan gambaran yang aku beri.. sedangkan aku lagikan terkedu, inikan pula jika ade yang kuat agame berdepan dengannye... nauzubillahi min zalik... sekarang faham mengape???
adekah aku memberikan reaksi yang agak melampau dan seperti dibuat-buat...? mahu percaye atau tidak itu semuenye terpulang kepade kite yang membace...
aku terdiam dan berfikir seketike sebelum aku menyambung rangkap yang seterusnye... sejak aku memulekan kehidupan baru dengan persekitaran yang boleh dikatekan lebih sihat dan lebih baik dari sebelumnye...berjinak-jinak dengan teman-teman yang secare majoritinye mempunyai pengetahuan yang dalam tentang agame dan mungkin juge kerane umor yang semakin meningkat dan mematangkan fikiran....aku mule menitikberatkan soal agame dan budaye. iye??? adekah ini bermaksud aku adelah seorang islam yang lemah imannye?? ya...ya Allah...Kau kukuhkanla keimanan dan kekuatan aku serta teman dan saurada seislamku...Amin.
banyak lagi yang perlu aku lalui dan pelajari...harap Allah akan sentiase melapangkan hati ini untuk menerime sesuatu yang baik yang mendatang... pernah aku tertanye dulu, mengape hidup aku membawe aku kesini??? jika ditanye dizaman persekolahan dulu, aku dengan tegasnye menyatekan tidak..... sememangnye tidak tersenarai...
semuenye terime kaseh buat abah...tanpe die mungkin akhirnye aku bukan disini....dulu kufikirkan baik turutkan saje kate abah, ape yang mendatang diela yang seharusnye dipersalahkan..
benar kate orang, bile kite kehilangan sesuatu baru kite sedar kepentingannye..ditelinge masih terngiang-ngiang suare abah yang sebenarnye mengambil berat cume nadanye yang tidak kene.. benar juge kate orang, bile kite terlalu sayang kite selalunye terlalu melindungi tanpa kite sedar kite mungkin sedikit menyakiti... tibe-tibe suasane bertukar hibe..ruangan yang seharusnye menjadi tempat meluahkan rase dan menenangkan jiwe akhirnye menjadi medan air mate.. doa sentiase aku panjatkan padeNye... semoge roh abah sentiase dicucuri rahmatNye....
perginye die menghadap yang Esa tanggal 3Januari yang lalu...

No comments:

Post a Comment