Monday, June 8, 2009

"Aiman tunggu umi ye?"

minggu lalu, aku bertemu keazaman yang baru. sedang aku asyik berjalan menyusuri deretan kedai d'salah sebuah pasaraye tername d'ibu negare, mateku tertumpu pade seorang wanita yang mungkin masih d'awal 30an. lembut raut wajahnye, senyuman tak lekang d'bibir tatkala matenye terlihat seorang anak kecil berlari-lari anak kearahnye.. aku terkesima.. pade fikiranku, sungguh wanita itu bersifat penyayang..tersenyum gembire melihat anak kecil.

tidak pun sampai seminit, anak kecil itu berdiri betul-betul d'hadapan wanita tadi. matenye yang kecil, senyumannye yang manis...sungguh memikat hati. biaselah, sudah namenye pun wanita.. cube kite fikirkan sejenak, wanita mane yang tidak tertarik dengan keletah manje seorang anak kecil? naluri keibuan yang ade dalam hati manusie yang d'gelar wanita ini, mudah d'sentuh. melihat si kecil berlarian dan ketawe riang itu amat mendamaikan... lalu kedengaran suare wanita tadi;

"Aiman tunggu umi ye?"
"Emm....."

sungguh tersentuh hatiku saat itu. suarenye yang lembut dan balasan anaknye yang juge lembut dan manje, membuai perasaan. timbul pula suatu perasaan aneh dalam hati. aku mencipte nekadku sendiri...

'aku ngan anak aku nanti mesti nak camni jugak...'
'mesti die bahagie giler, anak die cam happy je...'

tidak salah jike kite mengangankan sesuatu. dari anganlah kite mencipta cita. dan dengan citalah kite berusehe sampai berjaye.. aku tanamkan tekad bahawe aku juge harus miliki keluarge yang bahagie walaupun saat ketibaan hari itu masih jauh.. perjalanan hidupku juge masih panjang.. namun aku tahu, hari itu pasti tibe...pasti...suatu hari nanti aku pula bakal berkate;

"Adam tunggu ibu ye?"

dan jawabnye;

"Emm...Adam tunggu ibu.."

3 comments:

  1. Pasti naluri keibuan kamu dah muncul...
    Naluri nak kawen pun dah tiba kan?

    ReplyDelete
  2. Ain, Adam nama adik aku..

    rindu nya.....

    pilu la cite ni..

    ReplyDelete
  3. luna:
    hahaha...ak mmg nk buh nme ank ak adam.
    ak rse adam kawaii...huhuhu..

    pampered by words:
    mne tw ni????
    kamu ni sgt memahami la...hehe

    ReplyDelete