Thursday, July 30, 2009

antara dua

antare teman dan mase hadapan (faham-faham sendiri la..).. mane satu yang harus dipilih? mampukah kamu membuat keputusan? wajarkah keputusan yang d'ambil? tidakkan adekah penyesalan yang mendatang? mahukah kamu melepas salah satu darinye? persoalan inilah yang banyak menghantui seorang teman.. kadang die menuntut nasihat, kadang die butuhkan pendapat.. sesungguhnye aku tidak mampu.. setiap manusie itu punye kehidupan yang berbeze.. aku dengan kehidupanku dan careku. tidak pernah terlintas aku akan menghadapi situasi yang same..

tanye seorang teman...

"kalau ko, ko sakit hati tak kalau ko kat tempat die (lbh kurang cmni la..)?"

aku dengan selambenye menjawab...

"ko tahu aku cam mane kan? aku sakit hati ke, marah ke ngan kawan aku pun aku tak bagitahu die. aku marah sendiri2 jer.. so, basically..kawan aku tak pernah taw aku kecik hati ngan die.."

selalunye...aku tidak pernah meluahkan yang terpendam.. tambah-tambah bile ianye berkaitan dengan berkecil hati..mungkin kerna aku merasekan kecil hati itu sangatlah tidak sesuai dengan imej yang cube aku tampilkan (huhu..poyo jek).. dan kadang-kadang kite mudah berkecil hati dengan orang yang rapat dengan kite.. mungkin kerna adenye rase sayang (jangan salah erti..), jadi kite lebih menuntut perhatian dan penghargaan darinye.. bile keadaan tidak seperti yang diharapkan kite kecewe. sudah lumrah manusie itu tidak sempurne sifatnye.. aku merasekan keadaan itu normal bile terdapatnye cela dalam sifat manusie.. kadang aku rasekan bertape tidak bergunenye aku bile tibe saat begini.. satu nasihat dan pendapat pun aku tidak mampu beri.. maaflah teman...

penyelesaian yang aku beri,

"sabarlah.. inikan situasi baru untuk die. bagi die mase.. aku dulu pun setengah tahun bawak diri. lepas tu, bile aku pikir-pikir balik..baru aku sedar tak kemanenye nak marah-marah.. aku yang keras hati ni memang la sampai setengah tahun.. kalau die tuh sekejap je kot... die tak boleh adapt ngan suasane baru kot.. ko wat camni jela. pe yang die cakap tuh masuk telinge kiri kuar telinge kanan..senang cite. beselah, orang kalau tengah marahmemang cakap yang bukan-bukan.."

"masalahnye aku tak boleh nak biar jek masuk telinge kiri kuar telinge kanan... bende tuh tetap singgah kat hati ni.."

"ok la, camni.. ko nak lepaskan salah satu ke? ko sanggup? memang la tak munasabah die cakap camtu tapi untuk die berubah keputusan tuh kat tangan die.. ko tak boleh wat pape pasal tuh.. so, kan mudah kalau ko wat 'decision' yang ade kat tangan ko. samade ko nak bagi die mase or lepaskan je die.. aku rase jawapannye dah jelas kan? takkan ko nak lepaskan 'friendship' ko pasal budak tuh?"

memang orang selalu cakap, sifat ambil mudah sesuatu perkare itu adalah sifat buruk.. harus d'jauhi.. tapi, pabile sampai situasi begini..aku merasekan sifat begitu sangat membantu.. memang tidak mudah mengambil ringan kate-kate yang orang lemparkan pade kite.. aku juge akui itu, kalau tidak masekan orang-orang yang berkaitan itu aku lemparkan balasan berunsur makian. walaupun tidak harus d'banggekan..aku akui lidah aku ini tajam. jangan ade sesiape yang menanam azam..melawan kehendak alam.. berbalik kepade topik kite sebentar tadi.. bukankah mudah jike kite terapkan pemikiran "ko cakap la apepun, yang pasti aku 'rock' and aku 'cute and cantek' cam ct nohaliza.." fikiran tidak berserabut, hati pun 'happy'...

p/s: ni pendapat ak la kan..klu ade yg xstuju...sile smpn dlm ati. ak xamik pot..huhu

3 comments:

  1. Sian teman kamu..
    Pasti sukar membuat keputusan..
    Memilih antara dua yang penting...

    ReplyDelete
  2. to pbw:
    yup..cian kt dy..
    tp xb'mkne xsian kt teman dy..
    sang teman pn mgse..(-.-)

    ReplyDelete
  3. Tapi dia bukan pemangsa kan?
    Cuba membantu mangsa tapi tak berdaya..
    Nak buat macam mana..
    Bukannya dia tak usaha... -_-

    ReplyDelete