Monday, May 11, 2009

akhirnye...

pagi yang hening dikejutkan dengan kokokan ayam yang nyaring kedengaran... tanganku pantas mencapai handphone d'kejauhan... aku tatap skrin d'handphone, jam tepat menunjukkan pukul7 pagi... kugosokkan mate yang masih tidak lalu kubuke... diri kudiamkan buat seketike... kurenungkan tirai kamar yang lembut dibuai angin kipas...beralun-alun... seminit kemudian... aku menderapkan kaki, melangkah malas menuju ke pintu. jika d'ikutkan hati, memang kusambung tidur yang nyenyak tadi namun kewarasan menarikku ke pintu keluar... "nak kene bar ke???"
langkah terhenti...orang ramai berkumpul disuatu sudut...aku cemas... ape yang berlaku...? degupan jantung bertambah kencang, aku meneruskan langkahku... pelbagai andaian bermaen d'fikiran saat itu... kebenaran semakin kelihatan....

"arghhhh........tidak............"
"pintu tak bukak lagi?? berie-rie aku datang awal ni...."
"mangkuk betul la...panas ni... baru ingat nak duduk dalam kelas...ade aircond..."

hatiku menghambur ketidakpuasan... senyum cube kuukir namun seperti tidak menunjukkan hasil.. nampak dibuat-buat... kelihatan seorang lelaki, kemas pakaiannye melangkah menuju ke arah ini...oh...sudah saatnye pintu d'buke....

"finally..."

berpinar mate d'saat Sir memulekan syarahannye... tiade satu pun seems familiar... aku bingung dan terusan keliru... mateku terus menatap skrin komputer, namun fikiran hanyut d'bawe resah yang tidak berpenghujung... persoalan yang same terus berputar..."mampukah aku meneruskan perjalanan hidup ini sebagai pelajar kelulusan teknologi maklumat???"

"do you have any questions guys????"
"no..."
"if there's no questions, then you're gonna do some exercise...."
"arghhh............."
"once you've completed your exercise, you may sign the attendance sheet and leave the class..."

monolog dalam...'mengikut kate-kate seorang teman':
'camne ni weh...bley ke kau buat ni???'
'kang tak dapat sign attendence cam semalam...'
'tengok budak sebelah ni punye la...'
'owhh...taip yang tu dulu...pastu baru gini...'
'bla...bla...bla...bla...bla...'

compile semue program tadi dan kemudian 'run' program... jika ade sebarang kesilapan, compiler akan menyatakannye... harus d'rangke semule program itu jika compiler tidak menyatakan 'done'... dimane silapnye kerangke program aku...aku terus berdiskusi dalam hati. yang ini dah buat...yang itu juge aku sudahkan... ape yang tidak kene sebenarnye??? harus d'cube cara laen pule... jangan d'layan ketidakyakinan itu...kerna kamu akan hanye menemui jalan buntu... usah d'perduli kelemahan kamu berbanding yang laen kerna itu hanye akan membawe kamu jauh dari kemajuan....kemajuan dalam diri...
otak terus memikirkan sebarang kemungkinan...tangan terus menaipkan butir-butir fikiran...mate terus menunpukan perhatian...

'hah...itu die...'
'lepas 'done' boleh la 'run'....'
'yes....'

AKHIRNYE.........................

No comments:

Post a Comment